Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Met die boutade wil Duyck aantonen dat de slechte resultaten van het Vlaamse onderwijs in internationale onderzoeken als PISA en PIRLS niet aan de kinderen liggen, maar aan het onderwijs dat ze genieten. De cijfers zijn natuurlijk wat ze zijn. De voorbije twintig jaar is de kwaliteit van ons onderwijs aanhoudend gedaald. Onze leerlingen zijn van de Europese top naar de buik van het peloton getuimeld. We kunnen het als Gemeenschapsonderwijs eens of oneens zijn met onderwijsexperts op het publieke forum over hoe we het tij kunnen of moeten keren, maar we kunnen niet ontkennen dat ingrijpen nodig is.
In zijn betoog verwees professor Duyck naar het Verenigd Koninkrijk, dat de voorbije jaren weer beter scoort op PISA en PIRLS na een dramatisch dieptepunt enkele jaren geleden. Scholen behalen daar goede resultaten bij leerlingen die net als onze kinderen een smartphone hebben en soms een andere thuistaal spreken. Betekent dit dat we het succesrecept uit het Verenigd Koninkrijk moeten kopiëren naar ons onderwijs? Dat denk ik niet. Daarvoor is de context te verschillend. Wel moeten we ambitieus durven te zijn, bijvoorbeeld door vanaf de basisschool een sterke klemtoon op wiskunde en Nederlands te leggen. Inzetten op deze twee vakken is een voorwaarde om de brede onderwijskwaliteit op te krikken. Daarnaast moeten we nog meer werk maken van doelgerichte differentiatie. Bij het GO! menen we dat dit het beste antwoord is op de grote heterogeniteit in klassen en om elke leerling zo ver mogelijk te brengen. En elke leerling alle kansen geven om zichzelf te overtreffen, dat is kwaliteitsvol onderwijs.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder