Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Elke leerling alle kansen geven om zichzelf te overtreffen, dat is kwaliteitsvol onderwijs.

8 oktober 2024
Shutterstock 735971812
Kinderen van vandaag hebben heus niet minder hersenen dan kinderen twintig jaar geleden. Dat poneerde cognitief psycholoog Wouter Duyck toen hij deze week in het Huis van het GO! over zijn boek 'Mijn kind, slim kind' kwam discussiëren. Zo wond hij er geen doekjes om dat het slecht gesteld is met de annotatie van slimheid.

Met die boutade wil Duyck aantonen dat de slechte resultaten van het Vlaamse onderwijs in internationale onderzoeken als PISA en PIRLS niet aan de kinderen liggen, maar aan het onderwijs dat ze genieten. De cijfers zijn natuurlijk wat ze zijn. De voorbije twintig jaar is de kwaliteit van ons onderwijs aanhoudend gedaald. Onze leerlingen zijn van de Europese top naar de buik van het peloton getuimeld. We kunnen het als Gemeenschapsonderwijs eens of oneens zijn met onderwijsexperts op het publieke forum over hoe we het tij kunnen of moeten keren, maar we kunnen niet ontkennen dat ingrijpen nodig is. 

In zijn betoog verwees professor Duyck naar het Verenigd Koninkrijk, dat de voorbije jaren weer beter scoort op PISA en PIRLS na een dramatisch dieptepunt enkele jaren geleden. Scholen behalen daar goede resultaten bij leerlingen die net als onze kinderen een smartphone hebben en soms een andere thuistaal spreken. Betekent dit dat we het succesrecept uit het Verenigd Koninkrijk moeten kopiëren naar ons onderwijs? Dat denk ik niet. Daarvoor is de context te verschillend. Wel moeten we ambitieus durven te zijn, bijvoorbeeld door vanaf de basisschool een sterke klemtoon op wiskunde en Nederlands te leggen. Inzetten op deze twee vakken is een voorwaarde om de brede onderwijskwaliteit op te krikken. Daarnaast moeten we nog meer werk maken van doelgerichte differentiatie. Bij het GO! menen we dat dit het beste antwoord is op de grote heterogeniteit in klassen en om elke leerling zo ver mogelijk te brengen. En elke leerling alle kansen geven om zichzelf te overtreffen, dat is kwaliteitsvol onderwijs. 

Koen Pelleriaux 
Afgevaardigd bestuurder 

Pagina delen

Heb je een vraag?

Stuur je vraag via info@g-o.be

Feedback op deze pagina?

Laat het ons weten

GO! nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, het opleidingsaanbod en zoveel meer!

Schrijf je hier in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau. Dit is jouw kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.