Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

in de (onderwijs)instelling (lokaal niveau)

Pagina delen

Directeur

De directeur staat in voor het opstellen van het beleid aangaande informatieveiligheid en de bescherming van persoonsgegevens binnen zijn instelling:

  • voegt aan het schoolreglement een onderdeel bescherming van persoonsgegevens toe (sjabloon aan te leveren door centrale diensten)
  • invullen en bijhouden register van verwerkingsactiviteiten / incidentenregister
    • in sjabloon aangeleverd door centrale diensten (IVOS-tool)
    • ingevuld register is ter inzage van algemeen directeur en aanspreekpunten informatieveiligheid scholengroep en van data protection officer (functionaris gegevensbescherming) centrale diensten (via IVOS-tool)
  • inventarisatie van verwerkers (extern) en nagaan of met hen een verwerkingsovereenkomst werd afgesloten. Indien geen verwerkingsovereenkomst: opmaak conform sjabloon aangeleverd door centrale diensten (in samenspraak met aanspreekpunt)
  • bewustmaking en monitoring personeelsleden aangaande omgaan met persoonsgegevens
    • bewustmaking over beleid aangaande informatieveiligheid / omgaan met persoonsgegevens (aangeleverd door centrale diensten)
    • naleving van dit beleid bijhouden en rapporteren aan aanspreekpunt scholengroep

De directeur kan de uitvoering van deze taken delegeren. Hij draagt evenwel de formele verantwoordelijkheid.
 
De directeur fungeert als formeel contactpunt voor privacy-gerelateerde aangelegenheden en wordt zo aangeduid in schoolreglement / privacyverklaring:

  • meldpunt voor gegevenslekken binnen zijn instelling
    • na kennisname van gegevenslek zo snel mogelijk alle feitelijke info verzamelen d.m.v. vragenlijst aangeleverd door data protection officer / functionaris gegevensbescherming centrale diensten (IVOS-tool)
    • deze info onmiddellijk doorsturen naar aanspreekpunt informatieveiligheid scholengroep
  • instaan voor registratie voor incidenten / gegevenslekken binnen de instelling. Hiervoor kan de directeur een beroep doen op ondersteuning aanspreekpunt informatieveiligheid van de scholengroep
  • staat in voor afhandeling van privacy-gerelateerde vragen en uitoefening rechten van betrokken (recht op inzage, verwijdering …). Hiervoor kan de directeur een beroep doen op ondersteuning aanspreekpunt

De directeur kan de uitvoering van deze taken delegeren. Hij draagt evenwel de formele verantwoordelijkheid.

De directeur staat in voor het handhaven van het beleid aangaande informatieveiligheid en de bescherming van persoonsgegevens binnen zijn instelling

  • input van aanspreekpunt aangaande de opvolging van het beleid ter harte nemen
  • klachtenbehandeling volgens de gangbare gebruikelijke procedures (klacht / orde en tucht)
  • hierover jaarlijks verslag uitbrengen aan de Raad van Bestuur (bv. in het jaarverslag)

De directeur kan de uitvoering van deze taken niet delegeren.
 
De directeur heeft een beslissende rol bij risicoanalyse

  • dit gebeurt met ondersteuning van aanspreekpunt informatieveiligheid scholengroep

De directeur kan de uitvoering van deze taken niet delegeren.

Personeelsleden van de (onderwijs)instellingen

  • Naleven richtlijnen aangaande informatieveiligheid.
  • Meldplicht informatieveiligheidsincidenten en gegevenslekken.

Heb je een vraag?

Stijn Desomer - 02 790 96 11
Sofie Descamps - 02 790 93 12

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, het opleidingsaanbod en zoveel meer!

Schrijf je hier in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau. Dit is jouw kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.