Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Door de regelmatige focus op resultaatsgericht onderwijs voor onder meer lezen, schrijven en rekenen wordt vaak met veel aandacht gekeken naar het aanbod in de lagere klassen voor de verschillende leergebieden. Maar essentieel voor al deze leerdomeinen is de aanzet die wordt gegeven voor het leren van kinderen in de kleuterklas hier rond. Kleuterklassen zijn al langer geen vrijblijvende speelplaatsen meer, al staat het spelend leren van jonge kinderen vanzelfsprekend wel centraal.
Niettegenstaande het kleuteronderwijs steeds wordt meegenomen in alle aangeboden trajecten, willen we als PBD GO! de visie en daaraan gekoppelde didactiek ook afzonderlijk opnemen in een begeleidingstraject door zijn specificiteit en groot belang.
Niet uit de lucht gegrepen
Door evidence-informed en evidence-based praktijken samen te brengen en als referentiekader te hanteren, worden een aantal cruciale aspecten uit het aanbod voor de kleuters op de eigen school onder de loep genomen.
Kleuterfoto als startpunt
Na het invullen en analyseren van een kwaliteitsscan van het aangeboden onderwijs voor de jongste lerenden op school, wordt gekeken waar er kansen tot remediëren en excelleren liggen voor de weerhouden aspecten.
Klaar? Actie!
Op basis van de vaststellingen uit de kwaliteitsscan kan er uit:
- Routines (systematisch werken)
- Thema's (thematisch werken)
- Zelfsturing van de kleuter
- Rijke speelleeromgeving
- Taalkrachtig aan de slag (al dan niet vertrekkend vanuit de resultaten van de KOALA-taalscreening)
- Socio-emotionele ontwikkeling van de kleuter
- Breed observeren en evalueren van kleuters
- Kracht van etnisch-culturele en talige diversiteit
worden gekozen om acties op touw te zetten op weg naar excellent kleuteronderwijs.
Verandertraject Kleuteronderwijs
Bij aanvang van het traject wordt een focus gekozen binnen de doelstellingen uit het curriculum en zullen deze op maat van en in dialoog met de school geoperationaliseerd worden.
- Leerkrachten nemen de doelen uit de leerplannen als leidraad bij het plannen van de activiteiten in de klas.
- Leerkrachten zorgen voor horizontale en verticale samenhang.
- Leerkrachten voorzien een doelgericht en ontwikkelings-stimulerend basis, thematisch en systematisch aanbod.
- Het kleuterteam ontwikkelt samen met de directie en zorgcoördinator een concreet actieplan voor die aspecten van hun aanbod die ze kwalitatief willen versterken doorheen alle kleuterklassen.
Opbouw
We plannen de trajecten in via de jaarlijkse begeleidingsovereenkomst tussen PBD-GO! en je scholengroep.

Effecten
- Kleuters ontwikkelen zich tot zelfredzame en geëngageerde lerenden onder begeleiding van een deskundig kleuterteam.
- Het kleuterteam bewaakt voortdurend zelf de kwaliteit van zijn aanbod en stuurt bij daar waar nodig en excelleert daar waar het kan.
Hoe meer, hoe liever
Via de PBD-GO! Materialenbank, helpdesk en vormingen kunnen schoolteams, leden van het kernteam kleuter of bevlogen kleuterleerkrachten zich verder en specifieker professionaliseren rond ontluikende geletterdheid, ontwikkelingsgerichte feedback geven aan kleuters, spelend bewegen, executieve functies bij kleuters, de taaldenkhand, …
Dat aanbod komt naar de school toe of wordt digitaal of centraal aangeboden. Hiervoor werkt PBD-GO! samen met sterke externe partners die mee zijn ondergedompeld en doordrongen van het GO! curriculum.