Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Onze opdracht
De PBD-GO! ondersteunt onderwijsinstellingen bij:
- het concretiseren van het pedagogisch project van het GO! (PPGO);
- het ontwikkelen van een visie op kwaliteit en het implementeren van een kwaliteitszorgsysteem;
- het versterken van het beleidsvoerend vermogen;
- het opvolgen van doorlichtingen van de onderwijsinspectie;
- het implementeren van onderwijsinnovatie;
- het uitwerken van een professionaliseringsbeleid en het voeren van een nascholingsbeleid.
Daarnaast ondersteunt de PBD-GO! de leidinggevenden en de personeelsleden van de onderwijsinstellingen en ontwikkelt ze een visie op onderwijskwaliteit.
Op basis van die visie formuleren de PBD-GO! en de andere centrale diensten van het GO! standpunten en brengen ze publicaties uit.
Hoe ondersteunen we?
We gaan met een gediversifieerde ondersteuningsstrategie aan de slag waarmee we een maximaal bereik kunnen realiseren zonder de effectiviteit van onze geïntegreerde verandertrajecten en professionalisering los te laten. We ondersteunen met materialen en helpdesk waar mogelijk en komen tot op de klasvloer waar nodig.

We stimuleren bovendien actief professionele leergemeenschappen in de GO! scholengroepen en -gemeenschappen om het lokale onderwijskundig beleid duurzaam te versterken. Met opleiding en vorming scherpen we ook de competenties van de individuele GO! onderwijsprofessional verder aan. Dat kan, met verplichte voortrajecten, een optimale voorbereiding zijn voor deelname aan een verandertraject of gewoon als doel op zich.
Ondersteunen is samenwerken
Uit onze poolstervisie, onze missie, het PPGO! en onze decretale opdrachten vloeit één centraal engagement: het GO! streeft kwaliteitsvol onderwijs na voor elke lerende en PBD-GO! ondersteunt de onderwijsinstellingen daarin. Samen met de Onderwijsinspectie, die optreedt als onafhankelijk toezichtorgaan, vormen we een kwaliteitsdriehoek die garandeert dat we ons engagement waarmaken. De onderwijsinstellingen en -besturen behouden daarin hun autonomie, maar zijn ook de eindverantwoordelijke voor de onderwijskwaliteit die ze bieden.

We willen ook de scholengroepen betrekken bij de ondersteuning van hun scholen. In nauwe afstemming met de PBD-GO! SPOC vormen ze een hefboom in het realiseren van onze klantnabijheid. Sommige scholengroepen staan heel sterk in het uitbouwen van kwaliteitszorg op lokaal niveau. We willen hen in deze sterkte erkennen en bekijken hoe we kunnen samenwerken in opleidingen en het tot stand brengen van schooloverstijgende professionele leergemeenschappen. De complementariteit op vlak van de aanvangsbegeleiding van startende leraren binnen bepaalde scholengroepen is daar een mooi voorbeeld van.
Ons begeleidingsplan
De PBD-GO! stelt om de drie jaar een algemeen begeleidingsplan op, gebaseerd op maatschappelijke evoluties en noden uit het veld. Dat driejaarlijks plan vertalen we ieder jaar naar een concreet ondersteuningsaanbod voor basisonderwijs, secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, volwassenenonderwijs, deeltijds kunstonderwijs, CLB’s en internaten.