De kern van leerlingenbegeleiding vindt plaats tijdens de les en gebeurt door leraren. We ondersteunen hen daarin op een geïntegreerde manier tijdens de verandertrajecten en opleidingen uit ons aanbod. Daarnaast werkt een goed beleid leerlingenbegeleiding ook op resultaten en effecten bij leerlingen en volgt deze systematisch op. Beide sporen zijn gericht op de maximale ontplooiing van leerlingen tot onafhankelijke individuen die sociaal participeren, zich competent en keuzebekwaam voelen en fysiek, emotioneel en materieel welbevinden ervaren.
Leerlingenbegeleiding
Een sterke leerlingenbegeleiding maakt deel uit van een goed onderwijskundig beleid dat inzet op gelijke onderwijskansen, maximale leerwinst en actief burgerschap voor alle leerlingen. Sinds 2018 is bovendien het decreet leerlingenbegeleiding van kracht en wordt leerlingenbegeleiding een erkenningsvoorwaarde voor elke school. Dit wetgevend kader wil leerlingenbegeleiding dichter bij de leerlingen brengen. In onze GO! visie Gepersonaliseerd Samen Leren is daarom iedereen leerlingenbegeleider vanuit de eigen rol, maar is leerlingenbegeleiding ook teamwerk. PBD-GO! ondersteunt vanuit beide invalshoeken.
De kern van leerlingenbegeleiding vindt plaats tijdens de les en gebeurt door leraren. We ondersteunen hen daarin op een geïntegreerde manier tijdens de verandertrajecten en opleidingen uit ons aanbod. Daarnaast werkt een goed beleid leerlingenbegeleiding ook op resultaten en effecten bij leerlingen en volgt deze systematisch op. Beide sporen zijn gericht op de maximale ontplooiing van leerlingen tot onafhankelijke individuen die sociaal participeren, zich competent en keuzebekwaam voelen en fysiek, emotioneel en materieel welbevinden ervaren.
Test
De leervaardigheden en zelfsturingsvaardigheden van de lerende hebben expliciete aandacht nodig. Als leraar help je hen de nodige vaardigheden stelselmatig uit te breiden om het leren cognitief maar ook metacognitief, motivationeel en emotioneel zelf mee richting te geven.
In echt gepersonaliseerd samen leren kunnen personalisatie en zelfregulering niet zonder elkaar bestaan.

Test
Leeractiviteiten, materialen en werkvormen stem je af op de onderwijsbehoefte van de individuele lerende en in functie van het curriculum. Om dat te kunnen, moet je over de nodige gegevens beschikken om de leernoden in kaart te brengen voor elk van hen.
De lerende zelf kan stelselmatig een grotere rol leren opnemen in de aansturing van dit proces. Technologie biedt kansen om de planlast beheersbaar te houden.

Via leren in interactie kun je het leren van individuen verder verruimen. Dezelfde zelfsturende vaardigheden zijn daarbij belangrijk maar die sturing wordt dan gedeeld met anderen.
In co-gestuurd leren kan een peer of leraar een lerende helpen in het bereiken van zijn doelstellingen.In sociaal-gestuurd leren kan een groep zich samen sturen richting gezamenlijke doelstellingen.

embedded youtube