Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

De gemeenschappelijke preventiedienst

Pagina delen

Contactpersonen

Guy Linten
preventieadviseur-coördinator
guy.linten@g-o.be

Ann Goeman
coördinator psychosociaal-welzijn & intern vertrouwenspersoon
ann.goeman@g-o.be

​Akin Yildiz
​preventieadviseur dienstgebouwen
ondersteuning preventieadviseurs
​akin.yildiz@g-o.be

Geert Beeckmans
secretaris
geert.beeckmans@g-o.be

​Kirsten Stuer
​GO! scholengroep Antwerpen
kirsten.stuer@g-o.be

Sofie Verhaert
GO! scholengroep Invento
sofie.verhaert@inventoscholen.be

​Ruben Jannes
GO! scholengroep Fluxus
ruben.jannes@g-o.be

​Nathalie Borms
GO! scholengroep Rivierenland
nathalie.borms@rvl.be

Steven Hertogs
GO! scholengroep Mechelen-Keerbergen-Heist-op-den-Berg
steven.hertogs@g-o.be

​Tanja Heijens
GO! scholengroep Brussel
​tanja.heijens@g-o.be

​Elsie Van Rossem
GO! scholengroep Brussel
elsie.van.rossem@g-o.be

Oona Smekens
GO! scholengroep Unik
oona.smekens@g-o.be

Gunter Van Der Elst
​GO! scholengroep Scoop
gunter.van.der.elst@g-o.be

Wim Goris
GO! scholengroep Huis 11
wim.goris@g-o.be

Thierry Boussu
GO! scholengroep Adite
thierry.boussu@g-o.be

Kevin D'Haen
GO! scholengroep Zuid-Limburg
kevin.d.haen@g-o.be

Nunzio Gravano
GO! scholengroep SAM
nunzio.gravano@g-o.be

Geoffrey Vanhees
GO! scholengroep Xpert
geoffrey.vanhees@xpert.school

​Chrissy Verboven
GO! scholengroep GO! Next
chrissy.verboven@g-o.be

David De Keersmaecker
GO! scholengroep Waasland en GO! scholengroep Het Leercollectief
david.de.keersmaecker@g-o.be

Koen Decroubele
GO! scholengroep Dender
koen.decroubele@sgrdender.be

​Naomi De Clercq
GO! scholengroep Zuid-Oost-Vlaanderen
naomi.declercq@g-o.be

​Isabelle Defoirdt
GO! scholengroep Vlaamse Ardennen en GO! scholengroep 24K
​isabelle.defoirdt@g-o.be

Sven Declerck
GO! scholengroep Gent
sven.declerck@scholengroep.gent

Luc Hermie
GO! scholengroep Dynamiek
Luc.hermie@go-dynamiek.be

​Micheline Law
GO! scholengroep Impact
micheline.law@g-o.be

Robrecht Van Loo
GO! scholengroep Mandel en Leie
robrecht.van.loo2@g-o.be

​Kristof De Croo
GO! scholengroep Stroom 
kristof.decroo@sterkescholen.be

Bart Devos
sgr 28 Inspira
bart.devos@inspirascholen.be

Opdracht

De interne dienst heeft als opdracht de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers bij te staan in de uitwerking, programmatie, uitvoering en evaluatie van het beleid bepaald door het dynamisch risicobeheersingssysteem zoals bedoeld in Codex, hoofdstuk II Het dynamisch risicobeheersingssysteem van boek I, titel 2.

In het kader van dit risicobeheersingssysteem heeft de interne dienst volgende opdrachten:

In verband met de risicoanalyse:
a) medewerken aan de identificatie van de  gevaren;
b) advies verlenen over de resultaten die voortvloeien uit het vaststellen en nader bepalen van de risico's, en maatregelen voorstellen teneinde over een permanente risicoanalyse te beschikken;
c) advies verlenen en voorstellen formuleren voor de opstelling, uitvoering en bijsturing van het globaal preventieplan en het jaaractieplan.

Deelnemen aan de studie van de factoren die van invloed zijn op het ontstaan van ongevallen of incidenten en aan de studie van de oorzaken van doorslaggevende aard van elk ongeval dat een arbeidsongeschiktheid tot gevolg heeft gehad.

Deelnemen aan de analyse van de oorzaken van beroepsziekten.

Bijdragen tot en meewerken aan het onderzoek van de werkdruk, de aanpassing van de techniek en de arbeidsomstandigheden aan de menselijke fysiologie evenals de voorkoming van overmatige professionele fysieke en mentale vermoeidheid en deelnemen aan de analyse van de oorzaken van aandoeningen te wijten aan de werkdruk en andere psychosociale factoren verbonden aan de arbeid.

Advies verlenen over de organisatie van de arbeidsplaats, de werkpost, de omgevingsfactoren en fysische, chemische, carcinogene en biologische agentia, de arbeidsmiddelen en de individuele uitrusting.

Advies verlenen over de hygiëne op de arbeidsplaats inzonderheid wat de keukens, refters, kleedkamers, sanitaire installaties, werk- en rustzitplaatsen en andere bijzondere sociale voorzieningen eigen aan de onderneming betreft die bestemd zijn voor de werknemers.

Advies verlenen over het opstellen van instructies betreffende:
a) het gebruik van arbeidsmiddelen;
b) het gebruik van chemische en carcinogene stoffen en preparaten en biologische agentia;
c) het gebruik van collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen;
d) de voorkoming van brand;
e) de toe te passen procedures in geval van ernstig en onmiddellijk gevaar.

Advies verlenen over de vorming van de werknemers:
a) bij indienstneming;
b) bij een overplaatsing of verandering van functie;
c) bij invoering van een nieuw arbeidsmiddel of verandering van arbeidsmiddel;
d) bij invoering van een nieuwe technologie.

Voorstellen doen voor het onthaal, de informatie, de vorming en de sensibilisering van de werknemers inzake de maatregelen in verband met het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk van toepassing in de onderneming of instelling en medewerken aan de maatregelen en de uitwerking van propagandamiddelen die in dat verband worden vastgesteld door het comité.

10° Aan de werkgever en aan het comité advies verstrekken over ieder ontwerp, maatregel of middel waarvan de werkgever de toepassing overweegt en die rechtstreeks of onrechtstreeks, onmiddellijk of op termijn, gevolgen kunnen hebben voor het welzijn van de werknemers.

11° Deelnemen aan de coördinatie, de samenwerking en de informatie inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, wat betreft de ondernemingen van buitenaf en zelfstandigen en meewerken aan de coördinatie, de samenwerking en de informatie inzake veiligheid en gezondheid wat betreft de ondernemingen en instellingen die aanwezig zijn op eenzelfde arbeidsplaats of wat betreft de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.

12° Ter beschikking staan van de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers voor alle vragen die rijzen in verband met de toepassing van de wet en haar uitvoeringsbesluiten en deze, in voorkomend geval, voorleggen voor advies aan de externe dienst.

13° Meewerken aan de uitwerking van de interne noodprocedures en de toepassing van de maatregelen te nemen in geval van ernstig en onmiddellijk gevaar.

14° Meewerken aan de organisatie van de eerste hulp en dringende verzorging van werknemers die slachtoffer zijn van een ongeval of getroffen worden door ziekte.

15° Alle andere opdrachten verrichten die worden opgelegd door de wet en de uitvoeringsbesluiten.

Wetgevend kader

Codex, hoofdstuk II. Opdrachten van de interne dienst van boek II, titel 1

Taken van de preventieadviseurs Codex, art II.1-6
ARAB

Heb je een vraag?

Veiligheid en preventie

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, het opleidingsaanbod en zoveel meer!

Schrijf je hier in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau. Dit is jouw kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.